آموزش mongoDB برای بازارهای مالی

در دنیای پرشتاب مالی، اطلاعات تعیین کننده هستند. از ارزیابی  پرتفوی سهام گرفته تا تجزیه و تحلیل مدل های ریسک، موسسات مالی هر روز با حجم عظیمی از داده های پیچیده و در حال تغییر سر و کار دارند.برای دخیره داده های در حال تغییر نیاز به پایگاه داده حس می شود تا این داده های در حال تغییر را دخیره کنیم و از این اطلاعات در مدل سازی های مالی استفاده کنیم.

MongoDB یک پایگاه داده پیشرو NoSQL است که به دلیل انعطاف پذیری، مقیاس پذیری  مشهور است. ساختار ‘document-oriented’، آن را برای مدیریت مجموعه‌های داده‌های متنوع و بدون ساختار رایج در برنامه‌های مالی ایده‌آل می‌کند.

مدل document-oriented
ساختار document-oriented

MongoDB چندین مزیت کلیدی ارائه می دهد که آن را به یک راه حل پایگاه داده بسیار مناسب برای بازارها و موسسات مالی تبدیل می کند:

مدل داده‌های انعطاف‌پذیر: 

داده‌های مالی می‌توانند پیچیده باشند و از نظر ساختار بسیار متفاوت باشند. مدل داده مبتنی بر ساختار MongoDB به راحتی فرمت‌های داده نیمه ساختاریافته و بدون ساختار مانند JSON را در خود جای می‌دهد و انعطاف‌پذیری را برای ذخیره مجموعه‌های داده متنوع بدون انطباق را فراهم می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با ساختار json به جلسه 11 از آموزش مقدماتی پایتون برای بازارهای مالی مراجعه کنید.

سهولت در یادگیری :

MongoDB دارای یک جامعه بزرگ و فعال از توسعه دهندگان، مدیران و مشارکت کنندگان است که پشتیبانی ارائه می دهند. MongoDB همچنین مستندات، آموزش‌ها و منابع آموزشی جامعی را ارائه می‌دهد که شروع کار و یادگیری نحوه استفاده مؤثر از پایگاه داده را برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند.

در این آموزش نحوه ایجاد یک یایگاه داده MongoDB را آموزش میدهیم و همچنین نحوه ذخیره ،حذف و آپدیت اطلاعات بازارهای مالی رو در دیتابیس را یاد میگیریم.

فهرست مطالب

آشنایی با ساختار MongoDB

در اولین جلسه آموزش MongoDB با انواع مختلف پایگاه داده آشنا شدیم و تمایز بین پایگاه های داده SQL و NoSQL را بررسی کردیم. در پایان جلسه، دلیل انتخاب MongoDB را به عنوان راه حل پایگاه داده ما درک کردیم. علاوه بر این، ما بینشی در مورد ساختار اطلاعات MongoDB  به دست آوردیم.

برای مطالعه بیشتر راجب انواع دیتابیس به لینک های زیر مراجعه کنید:

                                                                                                                                                     https://www.talend.com/resources/sql-vs-nosql                                       

                                                                                                                                                                      https://belearn.ir/types-of-database 

راه اندازی سرور MongoDB و نصب Navicat

در جلسه دوم آموزش MongoDB، ما یک سرور ابری MongoDB ایجاد کردیم و Navicat، یک ابزار محبوب گرافیکی رابط کاربری (GUI) برای مدیریت پایگاه داده را نصب کردیم. Navicat یک انتخاب عالی برای مبتدیان است زیرا یک رابط کاربر پسند برای تعامل با پایگاه های داده ارائه می دهد. طراحی بصری آن به کاربران اجازه می دهد تا داده ها را به راحتی تجسم و دستکاری کنند و آن را به یک نقطه شروع ایده آل برای کسانی که تازه وارد مدیریت پایگاه داده می شوند تبدیل می کند.

برای راه اندازی سرور MongoDB  از خدمات لیارا استفاده کردیم که میتونید از طریق لینک زیر به ثبت نام کنید:

                                                                                                                                                                                                    https://liara.ir

و همچنین از طریق این لینک میتونید برنامه Navicat و نصب کنید:                          https://soft98.ir/software/programming/14339-navicat-for-mongodb.html

اتصال به سرور MongoDB با پایتون

در این ویدیوی آموزشی، نحوه برقراری ارتباط بین یک برنامه پایتون و یک سرور MongoDB را بررسی خواهیم کرد که امکان ذخیره سازی و بازیابی یکپارچه داده ها را با استفاده از یکی از محبوب ترین پایگاه داده های NoSQL فراهم می کند.

اگر نیاز به آشنایی بیشتر با زبان برنامه نویسی پایتون دارید، پیشنهاد می‌کنیم ویدیوهای «آموزش مقدماتی پایتون برای بازارهای مالی» را مشاهده کنید.

ذخیره اطلاعات مالی در دیتابیس

در این آموزش ویدیویی ، ما به فرآیند ذخیره و مدیریت داده های مالی در یک پایگاه داده MongoDB، که به طور خاص برای برنامه های کاربردی در حوزه بازارهای مالی طراحی شده است، می پردازیم.

پردازش اطلاعات مالی وذخیره در دیتابیس

در این ویدیو ، آموزش های جلسه ی قبل را تمرین کردیم. در قدم اول اطلاعات بازار اختیار معامله(آپشن) را دریافت کردیم و بعد این اطلاعات را با توجه به دارایی پایه ی این قراردادها دسته بندی کردیم.در انتها اطلاعات پردازش شده را در دیتابیس MongoDB ذخیره کردیم.

در ویدیو های آموزشی فیلتر نویسی در بازار اختیار معامله   جزئیات بیشتری در خصوص پردازش اطلاعات بازار اختیار معامله  ارائه شده است.

فراخوانی اطلاعات دیتابیس

در این ویدئو، ما بر روی بازیابی اطلاعات بازار مالی که قبلا در یک پایگاه داده ذخیره شده بودند، تمرکز می کنیم. در جلسات قبلی، فرآیند دریافت اطلاعات بازار مالی از APIها و دخیره اطلاعات را پوشش دادیم. در این ویدیو توضیح خواهیم داد که چگونه با استفاده از find_one() و find() اطلاعات دخیره شده در دیتابیس MongoDB را فراخوانی کنید و از این اطلاعات در استراتژی های مالی استفاده کنید.

آپدیت اطلاعات دیتابیس

در این جلسه ما به آموزش دو عملیات مهم در MongoDB برای بازارهای مالی میپردازیم.حذف اطلاعات با delete_many و آپدیت اطلاعات با update_one این دو عملیات برای مدیریت و نگهداری اطلاعات در پایگاه داده MongoDB حیاتی هستند. در طول این ویدیو، مثال‌های کاربردی از بازارهای مالی را ارائه می‌دهیم تا درک بهتری از کاربرد این عملیات در دنیای واقعی داشته باشید. علاوه بر این، ما نکات و ترفندهای مفیدی را برای مدیریت داده‌ها در MongoDB و افزایش کارایی آن ارائه می‌کنیم.

پیمایش به بالا