استفاده از پایتون در تحلیل بنیادی بازار سرمایه

تحلیل بنیادی سنگ بنای تصمیم گیری سرمایه گذاری است ،که شامل ارزیابی سلامت مالی شرکت و ارزش ذاتی آن می شود. پایتون با اکوسیستم گسترده ای از کتابخانه ها و بسته ها، روشی را که تحلیلگران برای انجام فرآیند تحلیل می پردازند متحول کرده است. قابلیت های تجزیه و تحلیل داده ها، آن را به انتخابی ارجح برای جمع آوری، پردازش و تفسیر داده های مالی تبدیل می کند. علاوه بر این، انعطاف‌پذیری پایتون به تحلیلگران اجازه می‌دهد تا مدل‌ها و الگوریتم‌های سفارشی، متناسب با نیازهای منحصر به فرد تحلیل بازار سرمایه ایجاد کنند. همانطور که مزیت های استفاده از پایتون و تحلیل بنیادی را در بازار سرمایه بررسی می کنیم، خواهیم دید که چگونه استفاده از پایتون نه تنها تجزیه و تحلیل داده ها را ساده می کند، بلکه کیفیت و عمق تحلیل را نیز افزایش می دهد و در نهایت بر تصمیمات سرمایه گذاری تأثیر می گذارد.

در این مقاله مزیت استفاده از در تحلیل بنیادی بازار سرمایه پایتون نسبت به روش های دیگر مثل استفاده از اکسل را بیان کردیم.

دسترسی خودکار به اطلاعات مالی شرکت ها

می‌توانید بدون زحمت داده‌ها را از منابع مختلف، مانند وب‌سایت‌های مالی، APIها و پایگاه‌های داده جمع‌آوری کنید و مطمئن شوید که تحلیل بنیادی شما بر اساس به‌روزترین اطلاعات است. از سوی دیگر، اکسل می تواند زمان بر و مستعد خطا در مدیریت مجموعه داده های بزرگ باشد.به طور کلی، دسترسی خودکار به اطلاعات مالی شرکت ها با پایتون چندین مزیت از جمله صرفه جویی در زمان، افزایش دقت ، و توانایی کار با داده های بلادرنگ یا تاریخی را ارائه می دهد که آن را به ابزاری ارزشمند برای تحلیلگران مالی می کند

وب سرویس کدال chartapi دسترسی ساده و آسان را به اطلاعات صورت های مالی شرکت های بازار سرمایه ی ایران را فراهم کرده است.
برای اطلاع بیشتر به صفحه مستندات وب سرویس کدال مراجعه کنید.

تحلیل و مدلسازی پیشرفته

یکی از نقاط قوت پایتون توانایی آن در استفاده از تکنیک های تحلیلی پیشرفته برای پیش بینی روندهای آینده است. از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین، می‌توانید مدل‌های پیش‌بینی‌کننده ایجاد کنید که داده‌های تاریخی و معیارهای اساسی را در نظر می‌گیرند و به تصمیم‌گیری‌ها و پیش‌بینی‌های آگاهانه کمک می‌کنند. این قدرت پیش‌بینی می‌تواند به‌ویژه در امور مالی ارزشمند باشد، جایی که سرمایه‌گذاران و متخصصان مالی برای هدایت موفقیت‌آمیز بازارها بر پیش‌بینی‌های دقیق تکیه می‌کنند. در مقابل، در حالی که اکسل به عنوان یک ابزار مفید برای تجزیه و تحلیل و تجسم داده‌های پایه عمل می‌کند، توانایی‌های آن هنگام مقابله با مدل‌سازی پیچیده و وظایف تحلیلی پیشرفته که به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نیاز دارند، کم است.
به طور خلاصه، اکوسیستم کتابخانه ای گسترده پایتون به کاربران این امکان را می دهد تا از تکنیک های تحلیلی پیشرفته، از جمله یادگیری ماشین، برای پیش بینی روندهای آینده استفاده کنند. در مقایسه با اکسل، پایتون به عنوان انتخاب برتر برای متخصصانی که به دنبال انجام مدل‌سازی پیچیده، تجزیه و تحلیل عمیق و مدل‌سازی پیش‌بینی‌کننده هستند تا تصمیم‌گیری در زمینه‌هایی مانند امور مالی را که در آن پیش‌بینی‌ها و بینش‌های دقیق بسیار ارزشمند هستند، انجام دهند.

تجسم و گزارش

کتابخانه های تجسم داده پایتون، مانند Matplotlib و Seaborn، شما را قادر می سازد تا نمودارها، نمودارها و گزارش های روشنگری ایجاد کنید. شما می توانید ارائه های بصری متقاعد کننده ای از تجزیه و تحلیل خود ایجاد کنید، که اغلب از جداول اکسل سنتی جذاب تر و متقاعدکننده تر است. انواع  مختلفی از نمودارها و نمودارها وجود دارد که معمولاً برای تجسم اطلاعات مالی استفاده می شود. انتخاب نمودار به نوع خاصی از داده هایی که با آن کار می کنید و بینشی که می خواهید منتقل کنید بستگی دارد. در اینجا چند نمودار رایج در زمینه تجسم داده های مالی استفاده می شود:

1. نمودارهای خطی:

موارد استفاده: برای نشان دادن روندها در طول زمان، مانند قیمت سهام، تولید و فروش، نسبت های مالی، درآمد یا هزینه ها.

مثال: نمایش عملکرد تاریخی تولید و فروش ماهانه یک سهم در یک بازه زمانی مشخص.

2. نمودار میله ای:

استفاده: نقاط داده یا دسته ها را با هم مقایسه می کند.

مثال: مقایسه درآمد دسته بندی محصولات مختلف یک شرکت برای یک دوره زمانی خاص.

3. نمودار دایره ای:

استفاده: ترکیب یک کل را به درصد نشان می دهد.

مثال: درصد تخصیص دارایی در یک سبد را نشان می دهد یا برای ترکیب سهامداران یا محصولات استفاده می شود.

پیمایش به بالا